TRÄNA UTOMHUS

Det kan kännas motigt att ta sig ut och träna, särskilt när vädret inte är helt på ens sida och gymmet kanske inte känns som ett bra alternativ. Men vi lovar, lika mycket som det kan kännas motigt innan kommer det kännas minst lika bra efteråt. Vill du ha inspiration och tips om hur du får till en bra utomhusträning?

Utegym eller park

Besök ditt närmaste utegym eller park. Finns det en högt uppsatt stång och en parkbänk så behöver du inte mer för att få till ett bra pass. Använd bänken till att göra tricepsövningar, armhävning och step ups. Använd stången till pull-ups eller endast hänga för att stärka musklerna runt axlarna. Har du trappor i närheten? – Att springa/gå uppför och nerför trappor är perfekt träning för både benstyrka och kondition.

Skogen

Ta en lång, uppfriskande tur i skogen. Den ojämna terrängen gör att du använder muskler du vanligtvis inte använder när du går en vanlig promenad på plan mark. Den friska luften, fågelkvittret och känslan av att vara ett med naturen ger effekter av välmående för mer än bara kroppen.

Cykla

Skippa bilen och ta cykeln till jobbet eller till affären. Om möjligt, ta trapporna istället för hissen eller rulltrappan. Att hitta vardagsmotionen är viktigt- särskilt i dagens samhälle då vi är väldigt stillasittande under dagen.

Frisk luft

Vi i Sverige spenderar ca 90% av sin tid inomhus och kommer inte i kontakt med någon frisk luft dagligen. Dålig luft gör oss inte bara okoncentrerade men också trötta och mindre produktiva. Att andas är förstås något vi gör undermedveten men faktum är att tar du dig ut i naturen och får lite frisk luft kommer du enligt forskning att prestera bättre och bli en bättre beslutsfattare.

D-vitamin:

Kanske har du märkt att du mår lite bättre på sommaren än på vintern när solen tittar fram och du automatiskt får ett naturligt lager av d-vitamin tillförd till kroppen? Det är för att låga halter av d-vitamin påverkar ditt humör. D-vitamin förbättrar inte bara humöret utan också immunförsvaret och muskelfunktionen samt bidrar till ett bibehållande av kroppens benstomme. Glöm inte bort SPF med högt skydd.